De auto

De keuze voor het merk auto lag voor ons voor de hand. Omdat we al jaren ervaring hebben met Land Rovers was het eenvoudig om de keuze voor een Land Rover te maken.
De keuze betreffende het type was minder eenvoudig. De auto moest aan een paar eisen voldoen:
- Simpele motor, bij voorkeur een 300 tdi
- Weinig kilometers
- Technisch in goede staat
Dit alles natuurlijk voor niet teveel geld. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Land Rover Discovery 300 tdi.
Waarom een Discovery en geen stoere Defender?
In eerste instantie zijn we op zoek gegaan naar een Defender 300 tdi. We hadden van tevoren een budget bepaald voor wat de auto mocht gaan kosten incl. het reisklaar maken.
We kwamen er al snel achter dat een Defender vele duizenden euro's duurder is dan een Discovery van hetzelfde motortype en bouwjaar. En om meer budget over te houden om de auto om te bouwen en in te richten hebben we besloten om verder te zoeken naar een Discovery.
Andere voordelen van de Discovery zijn; meer luxe, meer comfort, minder geluid en airco
Maar natuurlijk is er ook een nadeel, namelijk minder laadruimte.

Uiteindelijk is dit onze auto geworden:
Land Rover Discovery 300 tdi, 3-deurs
Bouwjaar 1999

De standaard Discovery voldeed niet volledig aan onze eisen voor de overland reis, daarom is de auto op diversen punten aangepast en verbeterd.
Voor het opbergen van onze spullen hebben we gekozen om kasten achter in de auto tebouwen.
We hebben een afweging gemaakt kasten of kisten/kraten.
Maar we hebben gekozen voor kasten.
Deze kunnen overzichtelijk ingedeelt worden en alles ligt binnen handberijk,
We hoeven geen kraten op of af te stapelen.
En al onze spullen liggen netjes en veilig opgeborgen.
Klein nadeel is dat kasten wel iets zwaarder zijn.
Maar door het gebruik van lichte materialen uit de camper wereld is het gewicht redelijk beperkt gebleven.
Ook hebben we aan extra brandstof gedacht.
Onder de auto zijn twee extra rvs diesel tanks geplaatst van ieder 35 liter.
Hier door hebben we ca 160 liter diesel in de tanks bij ons.
Voor water hebben we een 70 liter tank gebouwd die in de auto is geplaatst net achter de stoelen onder de kastjes.
Het water word door middel van een pompje naar de filters en het kraantje gepompt zodat ter alle tijden zuiver drink water hebben.
Verder hebben we bijna alles zelf gemaakt zoals de bumpers het roof rack rock sliders,
trapje kasten en nog diverse dingen meer.
Onder de knop foto's vind je foto's van de bouw van de auto.

Hier onder een lijst met punten die aangepast of toegevoegd zijn aan de auto.

Bescherming recovery
- Extra zware bumpers
- Rocksliders
- Diff guards
- Heavy duty stuurstangen
- Stuurstangbescherming
- Takken vangers.
- Lampbescherming
- Kinetisch touw 8 mtr
- Sleeptouw 20 mtr
- Diverse D sluitingen en haken
- Aluminium rijplaten
- Schop
- Schuim brandblusser

dagelijks gebruik
- Hannibal daktent 2,40x1,40 mtr
- Hannibal jumbo kit met ondertent
- Coleman 3 pits multi fuel brander gemonteerd aan de achterdeur
- Waeco CF-50 compressie koelbox, 41 liter koeling en een 8 liter vershoudvak
- 70 Liter rvs watertank
- Ultra carb waterzuivering systeem
- Binnen verlichting
- Binneninrichting bestaande uit diversen opbergkasten
- 2 Luxe camping stoelen
- Camping tafel

Extra en techniek
- Imperiaal
- Extra diesel tanks onder de auto, 2x 35 liter
- 1 Jerrycan benzine op de imperiaal
- 1 Jerrycan diesel op de imperiaal
- Bf Goodrich at banden 235x85x15
- Stalen velgen
- 2 Reserve wielen
- Heavy duty veren + 2 inch
- Heavy duty Monroe schokdempers
- Dubbele schokdempers achter
- Extra achteruitrijdlicht
- 2 Werklampen achter
- 6 Hella Comet verstralers aan de voorzijde
- Extra accu Optima yellowtop
- National Luna split charger
- Verhoogde lucht inlaad
- 1200 Watt omvormer van 12 volt naar 230 volt
- 300 Watt omvormer van 12 volt naar 230 volt met een vlakke sinus

Comunicatie en navigatie
- Mobile telefoon
- Satelliet telefoon
- Laptop met internetaansluiting
- Garmin Zûmo 550 met diversen software
- Kaarten
- Kompas